ZVYKNĚTE SI BÝT ZDRAVÍ A VE FORMĚ!

VYPĚSTUJTE SI ZDRAVÉ ZVYKY.

Vitamín D

Ten, o kterém se dnes píše všude...

Přirozené zdroje a produkty Finclubu s obsahem vitamínu D


1 µg = 40 IU

Zdroje: Tučné ryby (hlavně játra), maso a výrobky z masa, vaječný žloutek (EFSA).

EFSA - přípustná horní hranice: 100 µg.

Doporučené hladiny se u různých mezinárodních organizací liší. Výše zmíněná horní hranice od EFSA mi ale přijde víc než dostatečná.

Nová studie publikovaná 2020 naznačuje, že vystavení pouze rukou a nohou slunci 3x v týdnu nedostačovalo pro adekvátní hodnoty vitaminu D v těle. Studie byla prováděna na korejské populaci. (Zdroj: ConsumerLab)

Vhodné je brát vitamín D spolu s největším jídlem dne. Nebo spolu s jídlem, které obsahuje nejvíce tuku. Poměr mononenasycených a polynenasycených kyselin nehraje zásadní roli. Předpokládá se, že vstřebatelnost se zvyšuje při zapojení žlučových kyselin, které jsou vyplavovány při trávení tuků. (VitaD3caps sice obsahuje tuk - olivový olej, ale stejně doporučuji brát opravdu s jídlem, kde je největší množství tuku a nesnažit se za každou cenu brát ráno, jak je uvedeno v katalogu.)

Pět ryb mezi rajčaty (autor: Harris Vo)

Nechte si zjistit hladinu


Vhodné je nechat si udělat test na hladinu vitaminu D. Pozor ale na to, že ne všechny testy jsou přesné. (Pokud si chcete být jisti, vyžadujte LC/MS metodu - chromatografie mokrou cestou/hmotnostní spektrometrie. Dnes se používají spíše imunochemické metody - immunoassay)

Taking a blood sample. Photo by Obi Onyeador.

Kdy vám jeho dostatek v těle může pomoci?


Především vás asi dnes bude zajímat informace, že vitamín D přispívá k normální funkci imunitního systému. V materiálech dostupných na stránkách SZÚ se můžete konkrétně dočíst, že je vhodný jako prevence infekcí dýchacích cest.

Dále přispívá k normální funkci svalů, k udržování normálního stavu kostí, pomáhá zabezpečit správné vstřebávání vápníku atd. Může mít pozitivní vliv i na kopřivku a ostatní kožní problémy jako třeba ekzém. Efekt se ale projevuje pouze v případě, že je vitamínu v těle nedostatek.

Produkt Finclubu VitaD3caps (vitamín D)

Na co si dát pozor?


U obézních jedinců jsou nutné vyšší dávky vitamínu D pro dosažení optimální hladiny. BMI inverzně koreluje s hladinou vitaminu D v séru. Předpokládá se, že je to kvůli zabudovávání vitaminu D do tukových buněk. Osobně preferuji strategii snižování BMI než zvyšování dávek vitaminu D. V akutních případech to však může být vhodné.

Hořčík ovlivňuje hladinu vitaminu D - ujistěte se, že máte dostatečný přísun. Dostatečný přísun hořčíku pomáhá udržovat optimální hladiny prehormonální formy vitaminu D (25(OH)D - calcidiol). Hořčík "zapíná" konverzi vitamínu D na tuto aktivní formu při její nízké hladině. Naopak při vysoké hladině konverzi snižuje a de facto tak chrání krevní oběh před "převápněním" a jeho následnými nežádoucími účinky (zavápnění cév, ledvin - kameny, zácpa, bolesti hlavy apod.).
Podle consumerlab stačí většině lidí přidat cca 200 mg pro dosažení optimální hladiny. Buď z potravin (např. pražené mandle - nesolené, špenát, kešu a další) nebo doplňkem stravy.

Caution sticker. Photo by Markus Spiske.

Aktuální příspěvky: